Khamis, 21 Ogos 2008

Apa Itu Produk Maklumat?


Menurut seorang lagenda pemasaran terus Dan Kennedy mengatakan bahawa komposit yang paling berharga dan paling banyak diperdagangkan bukanlah minyak, emas dan batu permata tetapi ianya adalah MAKLUMAT KHUSUS.

Zaman sekarang adalah zaman maklumat. Siapa yang mempunyai maklumat yang lebih dialah yang berkuasa. Ramai orang di seluruh dunia berlumba-lumba mencari maklumat. Oleh itu boleh saya katakan bahawa permintaan untuk produk maklumat adalah tinggi dan tiada hadnya. Apakah produk maklumat yang saya maksudkan? Produk maklumat yang dimaksudkan adalah produk-produk yang mengandungi maklumat-maklumat khusus ke atas satu-satu bidang atau topik yang ditentukan sasarannya.

Apa sahaja maklumat yang difikirkan boleh dikongsikan dengan orang lain dan maklumat-maklumat ini ada nilainya yang tersendiri dan boleh ditukarkan kepada wang. Sebelum membincangkannya lebih lanjut biarlah saya senaraikan beberapa contoh produk-produk yang berbentuk maklumat atau boleh saya katakan buku-buku panduan. Sebahagian darinya adalah seperti di bawah :


Contoh-Contoh Produk Maklumat:



Panduan Menguruskan Badan
Panduan Bekerja
Panduan Memasak
Panduan Belajar
Panduan Menjaga Bayi
Panduan Keselamatan
Panduan Kewangan
Panduan Pelaburan
Panduan Perkahwinan
Panduan Pemakanan
Panduan Tentang Hobi
Panduan Kesihatan

Panduan Fesyen
Panduan Perniagaan
Panduan Peluang Pendapatan
Panduan Perniagaan
Panduan Menggunakan Peralatan
Panduan Menulis
Panduan Melancung
Panduan Untuk Berjaya
Panduan Untuk Bahagia
Panduan Sebagai Pengguna
Panduan Perundangan



Bukan setakat buku panduan malah boleh jadi laporan-laporan mahupun kompilasi borang-borang. Namakan apa sahaja jenis panduan yang terfikir di fikiran anda semuanya boleh ditukarkan menjadi produk maklumat. Penulis-penulis buku panduan ini juga dipanggil penulis buku “ Bagaimana Untuk….” atau dalam bahasa Inggeris “ How To Book – Writer”. Seperti buku yang sedang anda baca ini juga adalah satu buku panduan di mana ia memberi panduan kepada pembaca akan bagaimana mendapatkan wang tambahan. Oleh itu sila lihat beberapa contoh tajuk buku “Bagaimana Untuk…” di bawah:


“Bagaimana Menjana Wang Yang Banyak Hari Dari Rumah”


“Bagaimana Memasak Cara Mudah Dalam 10 Minit”


“Bagaimana Belajar Bermain Piano Dalam Satu Malam”


“Rahsia Bagaimana Bermain Golf Sepert Tiger Woods”


“Bagaimana Menukarkan Hobi Anda Menjadi Wang”


“Bagaimana Untuk Berjaya Dalam SPM – 20A”


“Bagaimana Menulis Surat Jualan Berkesan”


“Bagaimana Menyelesaikan Hutang Anda Dengan Mudah”


“Panduan Bagaimana Menghindari Kencing Manis”


“Bagaimana Menghadapi Masalah Obessiti”


Tidak kira siapa pun anda, jantina anda, berapa umur anda, apa latar belakang mahupun status anda, anda mampu menghasilkan satu produk maklumat dengan mudah. Jika anda mempunyai :


Minat
Hobi
Idea
Kepandaian
Kemahiran
Kepakaran
Ilmu
Sumber Maklumat


Anda mampu untuk mengeluarkan atau menghasilkan produk maklumat anda sendiri. Anda tidak percaya?... Percayalah bahawa setiap manusia mempunyai nilai yang tersendiri dalam memiliki sesuatu maklumat. Mungkin apa yang saya tidak tahu rupa-rupanya anda sangat-sangat mengetahui tentangnya. Saya tahu tentang peluang mencari duit tambahan tetapi saya tidak tahu bagaimana menguruskan kewangan saya. Jika anda tahu anda patut berkongsi bukan setakat dengan saya tetapi dengan beribu lagi rakan-rakan di luar sana yang tidak mengetahuinya. Namun setiap ilmu dan maklumat itu ada nilainya. Terpulanglah pada anda untuk menentukan nilai nyata maklumat yang ada pada anda.


Sekian

Tiada ulasan: