Sabtu, 17 Oktober 2009

Kuasa Imej Grafik Pada Headline




Image di atas adalah penulisan Headline yang baik bagi satu website milik Irwan Dahnil untuk Akademi SMS. Kenapa saya suka dengan header ini. Ya mungkin penulisan headlinenya namun bukan itu yang saya nak tekankan di sini walaupun saya boleh membincangkan.... saya cuma nak tekankan tentang penggunaan gambar terhadap sesuatu Headline

Saya sering melihat banyak surat-surat jualan di internet dimana penjual menggunakan gambar sendiri ( rata2 menggunakan gambar yang diambil untuk gambar IC atau passport). Sudah tentu gambar tersebut diambil dengan muka yang serius dan kaku.

Penggunaan gambar sendiri mampu meningkat aruhan terhadap emosi pembaca namun ia juga mampu memberi gambaran yang kurang berkredibiliti terhadap tuan punya gambar. Ok sekarang kenapa saya pilih Irwan Dahnil sebagai contoh. Adakah sebab saya nak mengmpu beliau dengan memuji beliau saya boleh dapat kredit dari beliau.

Bukan itu niat saya .... kerana saya ingin menyampaikan bagaimana gambar boleh memberi satu pandangan yang lain pembaca surat jualan anda terhadap anda. Imej, kredibiliti serta kepercayaan pembaca surat jualan mampu terjana dengan hanya menggunakan gambar2 yang sesuai.

Ok berbalik kepada Irwan Dahnil... gambar beliau sendiri yang beliau gunakan tersebut bukan sahaja ceria malah nampak keyakinan diri beliau terhadap produk-produk beliau. Macam mana nak beri keyakinan pada orang lain untuk membeli produk kita kalau kita sendiri kelihatan tidak yakin dengan produk kita?... Untuk itu untuk menyakin orang kita kena tunjukkan keyakinan. Malah Irwan juga pandai ambil peluang untuk menunjukkan beberapa produk penulisan beliau... ini mampu juga menjana keyakinan pembaca secara tanpa disedari oleh pembaca.

Ceria... muka yang ceria secara psikonya membuat orang lain jadi ceria. Ceria adalah permulaan kepada apa sahaja. Untuk membeli pembeli di jana dengan keceriaan... bermaksud tiada tekanan untuk berfikir dan bertindak membeli

Kemas dan bersih, siapa yang suka melihat orang yang comot dan kotor. Kemas dan bersih melambang kebagusan dan keselesaan... untuk membeli emosi manusia harus berada dalam keselesaan. Ini penting walaupun tanpa disedari oleh pembeli itu sendiri.

Kesederhanaan, baik penggunaan gambar pada headline tersebut adalah sederhana... maksudnya tidak melampau. Penggunaannya bukan sahaja untuk tarik perhatian, tetapi menyampaikan mesej secara tanpa ayat akan apa yang bakal diperolehi oleh pembaca surat jualan. Penggunaan yang melampau mampu mencacatkan penyampaian mesej jualan.

Baik ini hanyalah perbincangan ringkas tentang tentang penggunaan gambar pada headline dan bagaimana ia mampu mempengaruhi emosi pembaca surat jualan. mungkin akan datamng kita akan bincanga bagaimana mengaitkan gambar tersebut denagn penulisan headline tersebut. Perkara ini ada juga dibincangakan di dalam buku saya "Rahsia Membina Senjata Jualan"

Semoga perkongsian ini memberi manfaat... dan terima kasih buat Irwan Dahnil.. maaf saya tidak minta izin untuk menggunakan website Irwan untuk perbincangan saya kali ini.