Khamis, 2 April 2009

Perkara Yang Sering Dipandang sebelah Mata Oleh Seorang Info-Marketer

Kita lihat sekarang satu perkembangan yang positif dimana sudah timbul ramai ‘info-marketer tidak kira secara online mahupun secara offline. Namun dalam keghairahan mereka memasarkan produk2 maklumat tidak kiralah samada produk sendiri mahupun secara sistem affiliate…, mereka mengambil ringan (pandang sebelah mata) satu kemahiran yang sangat2 penting sebagai seorang info-marketer iaitu PENULISAN SURAT JUALAN.

“Apa… surat jualan ?? Ahhh… tak kisahlah boleh upah orang ... janji teknik pemasaran tu yang penting….” Inilah yang sering diperkatakan oleh info-marketer2 terutamanya yang baru…. Anda kena ingat ingat bahawa info-marketer2 otai yang telah berjaya sememangnya mempunyai kemahiran yang tinggi dalam penulisan surat jualan.



Apabila saya memikirkan apakah yang mampu dilakukan oleh penulisan surat jualan jualan itu sendiri terhadap perniagaan maklumamt saya maka terkeluarlah gambarajah seperti di atas. Ini hanyalah sebahagian dari apa yang boleh dilakukan oleh penulisan surat jualan.

Baik… tujuan utama penulisan surat adalah untuk menjual sesuatu tak kisahlah apa pun yang anda ingin jual janji ianya mendatangkan keuntungan dalam bentuk wang. Tapi kalau nak menjual mesti ada barang yang nak dijualkan… oleh itu dari gambarajah diatas dengan anda menentukan niche utama anda dan ‘Position’ anda berserta dengan ‘USP’ anda … walla… anda sedang menuju untuk menghasilkan satu format / pakej produk mahupun tawaran2 lain yang terdapat di dalamnya untuk anda jualkan.

Tak habis disitu untuk mengukuhkannya dengan penulisan surat jualan ini ia akan memberi anda idea2 apakah perkara2 yang patut anda lakukan keatas kajian selidik. Bukan setakat anda boleh menghasilkan produk untuk dijual malah ia mampu membantu anda merancang hal2 kos serta untung rugi dari aktiviti jualan anda tersebut.

Jika dilihat dari gambarajah tersebut dan jika diikuti sepenuhnya saya yakin antara 70% ke 80% dari usaha perancangan anda terhadap perniagaan anda tersebut telah dilakukan selebihnya adalah masa untuk bertindak sahaja.

Bagaimana ini boleh terjadi? Apabila anda mula menulis surat jualan… persoalan akan timbul… dari persoalan kaji selidik dilakukan dan dari kaji selidik setiap maklumat tersebut disusun serta dipakejkan (diformat). Anda perlu ingat penulisan surat jualan bukan boleh main terjah tulis je… saya pecahkannya kepada 3 langkah utama :

1) Kaji selidik (research)
2) Pakejkan setiap maklumat (susun / format)
3) Tulis

Oleh itu untuk menjadikan anda seorang info-marketer yang bukan setakat berjaya tetapi cara pemikiran serta tindakan seperti seorang info-marketer yang sejati maka pengetahuan serta kemahiran anda terhadap penulisan surat jualan amatlah penting.